Τίτλος Δραστηριότητας: «Αντιμετωπίζοντας τα αρνητικά έμφυλα στερεότυπα και τους μύθους»

Ομάδα στόχου: Μαθήτριες/τές Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

 Διάρκεια: 40-45 λεπτά

 Διδακτικοί στόχοι: Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά:

  • Θα μάθουν να αναπτύσσουν στρατηγικές αντιμετώπισης των αρνητικών έμφυλων στερεοτύπων
  • Θα μάθουν να αναγνωρίζουν τους μύθους που χτίζονται μέσα από τα έμφυλα στερεότυπα και τις προσδοκίες.
  • Θα μάθουν να αντιμετωπίζουν συνηθισμένους μύθους που βασίζονται στα έμφυλα στερεότυπα και τις προσδοκίες

 Περιγραφή Δραστηριότητας:

  1. Θυμίστε στα παιδιά ότι δεν αμφισβητούμε ή δεν αντιλαμβανόμαστε τις διαφορές στις προσδοκίες που έχει η κοινωνία από τους άνδρες και τις γυναίκες γιατί παρουσιάζονται ως «κανονικές» και «φυσιολογικές».
  1. Εξηγήστε ότι μέσα από αυτήν τη δραστηριότητα θα εξετάσουμε πώς μπορούμε να αντιδράσουμε όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με ανθρώπους που έχουν επηρεαστεί αρνητικά από τα έμφυλα στερεότυπα.
  1. Γράψτε τα παρακάτω στον πίνακα και ζητήστε από τα παιδιά να σχηματίσουν μικρές ομάδες ώστε να συμπληρώσουν την αντίδραση του κάθε χαρακτήρα σε κάθε περίπτωση.

 

Όταν λέγεται αυτό…

Ποια αντίδραση θα μπορούσε να έχει αυτό το άτομο;

«Τα κορίτσια δεν παίζουν ποδόσφαιρο! Φύγε! Μόνο τα αγόρια είναι καλοί ποδοσφαιριστές!»

Ένα κορίτσι 5 χρονών που θα ήθελε να παίξει ποδόσφαιρο, θα έλεγε…

«Τα αγόρια δεν κάνει να μαγειρεύουν! Αυτά είναι γυναικείες δουλειές!

Ένα αγόρι 10 χρονών που θα ήθελε να μαγειρέψει, θα έλεγε…

«Το ξέρω ότι σου αρέσει το σχολείο αλλά στα 15 σου θα έπρεπε να σταματήσεις να ασχολείσαι με τη μόρφωση και να ξεκινήσεις να ασχολείσαι με την αναζήτηση μελλοντικού συζύγου»

Ένα κορίτσι 15 χρονών που θέλει λάβει ολοκληρωμένη μόρφωση, θα έλεγε…

«Είσαι πολύ φοβιτσιάρης γι’ αυτό δε σε παίρνουμε μαζί μας»

Ένα αγόρι 15 χρονών που δε θα ήθελε να συμμετάσχει σε μια επικίνδυνη δραστηριότητα, θα έλεγε…

 

  1. Γράψτε τη λέξη «Μύθος» στον πίνακα. Ρωτήστε τα παιδιά να σας πουν τι πιστεύουν ότι μπορεί να σημαίνει αυτή η λέξη πριν γράψετε στον πίνακα την έννοια: Μύθος είναι μια ιδέα ή μια κοινή πεποίθηση που στην πραγματικότητα δεν ισχύει.
  1. Εξηγήστε πως τα έμφυλα στερεότυπα που υπάρχουν στην κοινωνία οδηγούν σε μύθους σχετικά με τις ικανότητες των ανδρών και των γυναικών. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε και να αντιμετωπίζουμε αυτούς τους μύθους ειδικά όταν μπορεί προκαλέσουν κακοποίηση.
  1. Ρωτήστε τα παιδιά αν γνωρίζουν μερικούς μύθους για τις γυναίκες και για τους άνδρες.
  1. Εξηγήστε στα παιδιά ότι σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά θα εργαστούν συλλογικά για να αντιμετωπίσουν κοινούς μύθους. Χωρίστε τα παιδιά σε ομάδες των 3-4 ατόμων. Δώστε σε κάθε ομάδα ένα χαρτί το οποίο θα γράφει έναν από τους παρακάτω μύθους.

 

Γράψτε σε κάθε φύλλο χαρτί έναν από τους παρακάτω μύθους:

Τα αγόρια που κλαίνε είναι αδύναμα.

Τα κορίτσια δεν είναι καλές αθλήτριες.

Τα αγόρια δε μπορούν να φορέσουν ροζ ρούχα.

Στην οικογένεια, ο άντρας είναι αυτός που πρέπει να παίρνει τις σημαντικές αποφάσεις.

Οι γυναίκες είναι αυτές που πρέπει να κάνουν τις δουλειές του σπιτιού.

Τα αγόρια είναι εξυπνότερα από τα κορίτσια.

  1. Κάντε στα παιδιά τις παρακάτω ερωτήσεις:
  • Υπάρχει ο μύθος αυτός στην κοινωνία την οποία ζείτε;
  • Ποια είναι τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι πρόκειται για μύθο;
  • Πού οδηγεί η πίστη σε αυτό το μύθο;
  • Πού μπορούμε να βρούμε παραδείγματα για να στηρίξουμε ότι πρόκειται για μύθο και όχι για πραγματικότητα;
  • Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το μύθο;

 

Πηγή: Connect with respect: Preventing gender-based violence in schools

Μετάφραση – Προσαρμογή: Μαρία Πατεράκη για το Πολύχρωμο Σχολείο (2019).  https://rainbowschool.gr/