Τίτλος δραστηριότητας: «Από πού προέρχονται οι αντιλήψεις μας;»

Ομάδα στόχου: Μαθήτριες/τές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Διάρκεια: 40-45 λεπτά

Διδακτικοί στόχοι:

  • Ευαισθητοποίηση των εκπαιδευόμενων για τα έμφυλα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις.
  • Συνειδητοποίηση της εσωτερίκευσης ετεροκανονικών πεποιθήσεων.
  • Κατανόηση της σχέσης που υπάρχει μεταξύ ετεροκανονικότητας και ομοφοβίας – τρανσφοβίας.

Περίληψη: Η δραστηριότητα αυτή βοηθά να κατανοήσουμε από πού προέρχονται οι αντιλήψεις μας περί φύλου, ενώ παράλληλα προσφέρει μία ευκαιρία για συζήτηση των επιπτώσεων που ασκούν τα κυρίαρχα έμφυλα στερεότυπα.


Προετοιμασία: Βεβαιωθείτε ότι τα μέλη της ομάδας κάθονται σε κύκλο, έτσι ώστε να έχετε οπτική επαφή με όλες/-ους τις/τους μαθήτριες/τές και επίσης, να ενθαρρύνετε τη συμμετοχή όλων στη συζήτηση.

Υλικά: Χαρτάκια post-it και στιλό για όλες/ους, πολυμέσα, παρουσίαση PowerPoint, χαρτοπίνακας.

Περιγραφή δραστηριότητας:

Οι προσωπικές μου αντιλήψεις (20 λεπτά)

  1. Ζητήστε από τις/τους μαθήτριες/τές να καθίσουν σε καρέκλες σχηματίζοντας έναν κύκλο.
  2. Πείτε στα παιδιά: Φανταστείτε μία έγκυο γυναίκα. Ποια είναι η πρώτη ερώτηση που θα της κάνουν, αφού γεννήσει; «Ποιο είναι το φύλο του μωρού; Αγόρι ή κορίτσι;» Μόλις δώσει την απάντηση, αρχίζουμε να κάνουμε διάφορους συνειρμούς: έχουμε κάποιες προσδοκίες για τον τρόπο που θα πρέπει να συμπεριφέρεται ανάλογα με το φύλο του (π.χ. «Να είσαι ευγενική!», «Μην παίζεις με κούκλες!», «Μην ασχολείσαι με αυτοκίνητα!», «Να είσαι δυνατό αγόρι!»), τα χόμπι που θα πρέπει να έχει, το επάγγελμα που θα πρέπει να επιλέξει στο μέλλον, επειδή είναι αγόρι ή κορίτσι.
  3. Πείτε στα παιδιά να γράψουν παρόμοια «μηνύματα» που δέχονται από το οικογενειακό τους περιβάλλον: Τι προσδοκίες έχουν από εσάς; Πώς θέλουν να συμπεριφέρεστε; Πώς θέλουν να ντύνεστε λόγω του φύλου σας;
  4. Τα παιδιά γράφουν τα σχετικά «μηνύματα»-προσδοκίες.
  5. Στη συνέχεια, διαβάζουν μεγαλόφωνα όσα έγραψαν στα χαρτάκια post-it και τα κολλούν σε μία από τις δύο στήλες του χαρτοπίνακα που θα έχουν αντίστοιχα ως τίτλο: «Ένας αληθινός άνδρας» και «Μία αληθινή γυναίκα».
  6. Αν θέλετε, μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να σας περιγράψουν πώς ένιωσαν, όταν άκουσαν τις ιστορίες των υπόλοιπων μαθητών. Από πού, κατά τη γνώμη τους, προέρχονται αυτές οι αντιλήψεις;

Από πού προέρχονται οι αντιλήψεις μας; (20 λεπτά)

  1. Μπορείτε να κάνετε μία σύντομη συζήτηση για τα κανάλια μέσω των οποίων δεχόμαστε πληροφορίες για το κοινωνικό φύλο, π.χ. παραμύθια, αναπαραστάσεις ανδρών και γυναικών σε βιβλία, περιοδικά, μέσα μαζικής ενημέρωσης κτλ.
  2. Επιπλέον, μπορείτε να δημιουργήσετε μία παρουσίαση PowerPoint, η οποία θα περιέχει στατιστικά στοιχεία/infographics (γραφικές απεικονίσεις δεδομένων και πληροφοριών) που θα παρουσιάζουν τις επιπτώσεις από τα στερεότυπα που βασίζονται στο φύλο (π.χ. στατιστικά δεδομένα για τις γονικές άδειες που λαμβάνουν γυναίκες και άνδρες, τη διαφορά αμοιβών μεταξύ των δύο φύλων, τον επαγγελματικό διαχωρισμό μεταξύ γυναικών και ανδρών, τη βία µε βάση το φύλο, τα υψηλά ποσοστά θνησιμότητας των ανδρών και ούτω καθεξής).

Δημιουργία δραστηριότητας: KMOP, Rainbow School (2019). Full Curriculum, “Combating HOMophoBic and Transphobic bullying in schools – HOMBAT”. Funded by the European Union’s Rights Equality and Citizenship Programme (2014-2020), Grant Agreement 764746

Πηγή: https://rainbowschool.gr/