1 E30ehRZkmjPxeSrfltdpzg

«Τι αξία θα είχε το ασυγκράτητο πάθος για γνώση, αν επρόκειτο να μας εξασφαλίσει μονάχα την απόκτηση γνώσεων και όχι, κατά κάποιον τρόπο και όσο αυτό είναι εφικτό, το να βγούμε από τα όρια του εαυτού μας;»

Michel Foucault

Ανταποκρινόμεν@ στην όλο και αυξανόμενη ανάγκη για εκπαίδευση εκπαιδευτριών/-ών Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης, υλοποιούμε μια σειρά σχετικών Διαδικτύων Εργαστηρίων.

Το 1ο Διαδικτυακό Εργαστήριο με τίτλο «Από πού να ξεκινήσω; Σα να γλιστρώ στον πάγο…», θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2022, 10π.μ.-2μ.μ

Κάθε Εργαστήριο είναι αυτόνομο και μπορείτε να επιλέγετε ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες σας.

Τα Διαδικτυακά Εργαστήρια απευθύνονται:

  • σε εκπαιδευτικούς διαφόρων βαθμίδων, οι οποίοι επιθυμούν να εμβαθύνουν στον τομέα της σεξουαλικής εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων, να αναλάβουν τη συγκεκριμένη θεματική στα πλαίσια του μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα» ή/και να εισάγουν σχετικές θεματικές στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους.
  • σε πτυχιούχους και φοιτήτριες/-ές τμημάτων ψυχολογίας, παιδαγωγικής, καθηγητικών σχολών και τμημάτων ανθρωπιστικών επιστημών,
  • σε ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, θετροπαιδαγωγούς, άτομα που φροντίζουν παιδιά και νεαρά άτομα σε κοινωνικές δομές ευάλωτων πληθυσμών
  • σε στελέχη εκπαίδευσης και γενικότερα σε άτομα που σχεδιάζουν εκπαιδευτικές πολιτικές και συναφή προγράμματα.

Ο γενικότερος σκοπός των Εργαστηρίων είναι να ενισχύσει τις γνώσεις, να καλλιεργήσει δεξιότητες και στάσεις, να προσφέρει πρακτικά εργαλεία αλλά και πηγές αυτομόρφωσης και έμπνευσης, ώστε τα άτομα που θα συμμετέχουν να αισθάνονται καλά προετοιμασμένα για την υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, προγραμμάτων, εργαστηρίων κ.α.

Ο απώτερος στόχος είναι να ενισχύσει την επένδυση της εμπειρίας αυτής στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους καθώς επίσης και στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή, στα ατομικά και συλλογικά όνειρά τους.

Μια ακόμη βασική επιδίωξη των Εργαστηρίων είναι να καλλιεργήσει στα συμμετέχοντα άτομα μηχανισμούς διαρκούς ενδοσκόπησης και την επίγνωση της ευθύνης ότι μέσα από τη δική τους προσπάθεια συνδιαμορφώνεται η συλλογική αφήγηση για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα.

Η συνολική προσέγγιση βασίζεται στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού.

Συντονίστρια: Έλενα Σκαρπίδου σε συνεργασία με τις Συνηχήσεις https://synixiseis.gr/

Ημερομηνία διεξαγωγής: 11 Δεκεμβρίου 2022

Διάρκεια: 4 ώρες

Ώρες: 10π.μ. – 2μ.μ.

Κόστος συμμετοχής : 30 ευρώ

Η αίτηση συμμετοχής υποβάλλεται ηλεκτρονικά: https://forms.gle/4gTWGtsKDcRLr2qTA

Πληροφορίες: τηλ. 6944510403 - Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

  • Θα δοθεί υποστηρικτικό υλικό και βεβαίωση συμμετοχής
  • Δεν απαιτείται κάποια προηγούμενη εκπαίδευση
  • Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας

Περισσότερα για το 1ο Εργαστήριο

Τίτλος: Από πού να ξεκινήσω; Σα να γλιστρώ στον πάγο…

  • Γνωριμία - Κάτι που με καίει
  • Γιατί δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε για τη σεξουαλικότητα
  • Μετρητής άνεσης
  • Πώς επιδρά στα παιδιά η σιωπή των ενηλίκων
  • Βασικές θεματικές της Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ)
  • Με τα δικά τους λόγια - Γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις ποιες που χρειάζονται τα παιδιά και οι έφηβες/οι στη σύγχρονη εποχή
  • Μια Οδύσσεια ανακαλύψεων - Ημερολόγιο Εκπαιδεύτριας/-τή Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης
  • Σύρτης Ασφαλείας: ανθρώπινα δικαιώματα και ΣΟΣΕ
  • Εμπόλεμη ζώνη: Οι συνήθεις αντιρρήσεις, οι συνήθεις ύποπτοι/ες
  • Βασικές αρχές της ΣΟΣΕ
  • Εμπνέομαι και προχωρώ - Τροφή για σκέψη
  • Αναστοχασμός

Στόχοι του 1ου Διαδικτυακού Εργαστηρίου: Αναγνώριση της πολυπλοκότητας και της πολυθεματικότητας της Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ) σύμφωνα με τη διεθνή καθοδήγηση (θεματικές, χαρακτηριστικά, αρχές) / Αναγνώριση της αναγκαιότητας, του ρόλου και της σημασίας της ΣΟΣΕ για την επίτευξη της Σεξουαλικής και Αναπαραγωγικής Υγείας (ΣΑΥ) και της ψυχικής ανθεκτικότητας σε διαρκή σύνδεση με τις πολύπλευρες ανάγκες παιδιών και εφήβων / Κατάρριψη μύθων και αντιρρήσεων για την εισαγωγή της ΣΟΣΕ στο σχολείο / Σύνδεση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με τα Σεξουαλικά και Αναπαραγωγικά δικαιώματα και με το περιεχόμενο και τους στόχους της ΣΟΣΕ / Καλλιέργεια μιας κουλτούρας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων / Αναγνώριση της διαρκούς ανάγκης για αυτομόρφωση, επιμόρφωση, ενδυνάμωση, μετασχηματισμούς και αναστοχασμό (Ημερολόγιο εκπαιδεύτριας-ή sex ed, πηγές έμπνευσης κ.α.)

Περισσότερα για τις αρχές, τις θεματικές, τις μεθόδους και τους στόχους των Εργαστηρίων…

Με διαρκή σύνδεση των θεματικών, των μεθόδων και των στόχων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό και τον Τεχνικό Οδηγό της UNESCO για τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) και τις οδηγίες του ΠΟΥ, θα εργαστούμε σε ένα δημοκρατικό, υποστηρικτικό περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού, μη βίαιης επικοινωνίας, ισότητας και συμπερίληψης σαν αυτό που χρειάζεται να δημιουργούμε στην τάξη. Θα επιχειρήσουμε να επανανοηματοδοτήσουμε ζητήματα όπως οι κυρίαρχοι λόγοι για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα και οι δυναμικές επιβολής τους, οι νοηματικές διχοτομήσεις στις αρσενικές και θηλυκές πλευρές μας, η ντροπή, η ενοχή, οι φοβίες και η λογοκρισία της ερωτικής/σεξουαλικής επιθυμίας - όλα αυτά που μας απομακρύνουν από την επιθυμία μας, δημιουργούν εμπόδια στην κατανόηση και συμπερίληψη της ετερότητας και καθυστερούν τους μετασχηματισμούς που ονειρευόμαστε στο σχολείο και στην κοινωνία.

Πολλά από τα ζητήματα που διαπραγματεύεται η Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) συνδέονται με ταυτίσεις και προκαταλήψεις που δια μέσου εσωτερικεύσεων κληρονομήσαμε από την οικογένεια και τις/τους προγόνους μας, αλλά και από την Ιστορία και την κουλτούρα, τα οποία ενδέχεται να οδηγούν σε συμπαγείς, άκαμπτους, μη συμπεριληπτικούς τρόπους επικοινωνίας, συχνά παρά τη θέλησή μας. Θα επιχειρήσουμε να συζητήσουμε για όλα αυτά, να τα δούμε από διαφορετικές οπτικές γωνίες, να αποδομήσουμε τους τρόπους οργάνωσής τους και να τα επανα-νοηματοδοτήσουμε διερευνώντας τις επιδράσεις τους στο παρόν το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται απεριόριστα όταν αξιοποιείται ο πολιτιστικός κρίκος με το παρελθόν.

Θα εργαστούμε επίσης, πάνω στις πολλαπλές πτυχές της σεξουαλικότητας, του έρωτα, του ερωτισμού και της απόλαυσης στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία,  αφουγκραζόμενες/-οι όλες τις σεξουαλικές ταυτότητες να μεταφέρουν τα δικά τους νοήματα και να συνδιαμορφώνουν το λόγο περί σεξουαλικότητας.

Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, η θεωρία παρουσιάζεται συνοπτικά και δίνονται πληροφορίες, ιδέες, προτάσεις και βιβλιογραφία για περαιτέρω μελέτη καθώς και παραδείγματα και καλές πρακτικές για την ενίσχυση του σχεδιασμού και της υλοποίησης προγραμμάτων ΣΟΣΕ. Η στόχευση είναι επίσης στη βιωματική γνώση, στην προσωπική ενδυνάμωση, στο ξεπέρασμα της ντροπής, στην ενίσχυση εσωτερικών μετασχηματιστικών διεργασιών για να διευρυνθούν οι μέθοδοι και οι στρατηγικές δημιουργίας χώρων όπου οι μαθήτριες/-ές θα αισθάνονται ασφάλεια αλλά και ενδιαφέρον να εκφράσουν και να συζητήσουν διαφορετικές απόψεις, ερωτήματα, ανησυχίες και εμπειρίες με αυθεντικό και δημιουργικό τρόπο, αλλά και με σεβασμό για κάθε ετερότητα.

Θα προτείνουμε σύγχρονες δημοκρατικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις και προσεγγίσεις μέσω της Τέχνης που εμπεριέχουν τη συνεργασία, τον ανοιχτό διάλογο και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, ενοποιούν τη γνωσιακή μάθηση με τη μάθηση μέσω συναισθημάτων και εμπειριών και ενδυναμώνουν προς την κατεύθυνση της προσωπικής και κοινωνικής αλλαγής.

Αναγνωρίζοντας την περιπλοκότητα και την πολυθεματικότητα της σεξουαλικής εκπαίδευσης θα αντλήσουμε πληροφορίες από σχετικά επιστημονικά πεδία, όπως τις σύγχρονες θεωρίες των Σπουδών Φύλου, της Κοινωνιολογίας, της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ψυχανάλυσης, της Ψυχολογίας, της Παιδαγωγικής, της Γλωσσολογίας, της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας, της Βιολογίας, της Βιοηθικής, των Επιστημών της υγείας κ.α. εστιάζοντας στην εφαρμοσμένη διάστασή τους και τη διασύνδεση των θεωρητικών προσεγγίσεων με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πράξη.

Σύντομο βιογραφικό

Η Έλενα Σκαρπίδου είναι εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συντονίστρια ομάδων εφήβων, με θέμα τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) στο πλαίσιο των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας από το 2002.

Επίσης είναι εκπαιδεύτρια Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης σε ομάδες εκπαιδευτικών και γονέων και έχει εμπειρία στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών βιωματικών εργαστηρίων και εκπαιδευτικών παιχνιδιών σε θέματα που αφορούν τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ), τις Έμφυλες Σχέσεις, τον ομο/τρανς/αμφι/ιντερφοβικό εκφοβισμό και την αναγνώριση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιών, εφήβων και εκπαιδευτικών στο σχολείο.

Έχει συμμετάσχει στη συγγραφική ομάδα του Ευρωπαϊκού έργου HOMBAT την ομοφοβία/τρανσφοβία στα σχολεία, του Ευρωπαϊκού έργου FAROS για τα εγκλήματα μίσους κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων και του Ευρωπαϊκού έργου GEM για την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας. Επίσης, υλοποίησε τις επιμορφώσεις του Ευρωπαϊκού έργου Strengthening LGBTQI+’s Voice in Politics (VoiceIt) για τη συμπερίληψη των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στις διαδικασίες λήψης πολιτικών αποφάσεων.

Συμμετείχε επίσης στη συγγραφή του εκπαιδευτικού εργαλείου «Το σχολείο που μας χωράει» στο πλαίσιο συνεργασίας του Πολύχρωμου Σχολείου με τον ΟΚΑΝΑ για την καταπολέμηση του αποκλεισμού στη σχολική κοινότητα καθώς και στην ομάδα οργάνωσης και σχεδιασμού εκπαιδεύσεων στη Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση του προσωπικού των παραρτημάτων παιδικής προστασίας της Περιφέρειας Αττικής, μια συνεργασία των Συνηχήσεων με το Πολύχρωμο Σχολείο.

Επίσης, είναι πιστοποιημένη επιμορφώτρια του ΕΚΔΔΑ και συμμετείχε στο σχεδιασμό και  συγγραφή επιμορφωτικού υλικού για την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης, με θέμα «Διασφάλιση της ισότητας και των δικαιωμάτων των ατόμων της κοινότητας ΛΟΑΤΚΙ+ στη δημόσια διοίκηση» και στην υλοποίηση του παραπάνω προγράμματος ως επιμορφώτρια.

Από το 2017 είναι υπεύθυνη του Τομέα Εκπαίδευσης του Πολύχρωμου Σχολείου, ΜΚΟ που αναδεικνύει το θέμα των διακρίσεων γύρω από ζητήματα Σεξουαλικού Προσανατολισμού, Ταυτότητας, Έκφρασης και Χαρακτηριστικών Φύλου στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο και προωθεί τη συμπερίληψη. http://rainbowschool.gr/

Επίσης είναι συνεργάτιδα των Συνηχήσεων https://synixiseis.gr/ και ιδρυτικό μέλος της Intersex Greece (ΜΚΟ για τα δικαιώματα των ίντερσεξ ατόμων). https://intersexgreece.org.gr/

Έχει κατά καιρούς εργαστεί ως αρθρογράφος και αρχισυντάκτρια σε περιοδικά free press και έχει μεταφράσει από τα αγγλικά το βιβλίο, «Το πλουσιόπαιδο και άλλες ιστορίες», Francis-Scott Fitzerald, εκδόσεις Ερατώ

Site για τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ): https://sexualeducation.gr/

 

 

 

“Τι αξία θα είχε το ασυγκράτητο πάθος για γνώση, αν επρόκειτο να μας εξασφαλίσει μονάχα την απόκτηση γνώσεων και όχι, κατά κάποιον τρόπο και όσο αυτό είναι εφικτό, το να βγούμε από τα όρια του εαυτού μaς”. Michel Foucault

Απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, θετροπαιδαγωγούς, εργοθεραπεύτριες/-ές κ.α. που επιθυμούν να εμβαθύνουν τις γνώσεις και τις πρακτικές τους στον τομέα της σεξουαλικής εκπαίδευσης παιδιών και νεαρών ατόμων.

Ο γενικότερος σκοπός των Εργαστηρίων είναι να εφοδιάσει τις/τους συμμετέχουσες/-οντες με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες φέροντάς τους σε ενεργητική/βιωματική επαφή με θέματα και προβληματικές που σχετίζονται με τη σεξουαλική εκπαίδευση και σχετικές πηγές διδακτικού υλικού, γνώσεων και έμπνευσης ώστε να αισθάνονται καλά προετοιμασμένες/-οι

Ο απώτερος στόχος είναι να τους δώσει τη δυνατότητα επένδυσης της εμπειρίας αυτής στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους καθώς επίσης και στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή, στα ατομικά και συλλογικά τους όνειρα.

Μια ακόμη βασική επιδίωξη των Εργαστηρίων είναι να καλλιεργήσει στις/στους συμμετέχουσες/-οντες μηχανισμούς διαρκούς ενδοσκόπησης και την επίγνωση της ευθύνης ότι μέσα από τη δική τους προσπάθεια συνδιαμορφώνεται η συλλογική αφήγηση για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα.

Συντονίστρια: Έλενα Σκαρπίδου σε συνεργασία με τις Συνηχήσεις

Διάρκεια: 6 Εργαστήρια – 5 ώρες το καθένα

Ώρες: 9.30π.μ – 2.30μ.μ.

Ημερομηνίες διεξαγωγής:

1ο: 29 Ιανουαρίου 2022          

2ο: 26 Φεβρουαρίου       

3ο: 19 Μαρτίου        

4ο: 9 Απριλίου     

5ο: 7 Μαΐου                                         

6ο: 28  Μαΐου

Ομάδα: Η ομάδα των συμμετεχουσών/-όντων δε θα ξεπεράσει τα 15 άτομα ώστε να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος και χρόνος για πειραματισμούς, ανταλλαγή απόψεων και βιωμάτων. Γι’ αυτό θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Δεν απαιτείται κάποια προηγούμενη εκπαίδευση.

Υποστήριξη: Κατά τη διάρκεια των εκπαιδεύσεων θα δίνεται υποστηρικτικό υλικό. Επίσης, οι συμμετέχουσες/-οντες και η εκπαιδεύτρια θα έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν σε ομαδικό e-mail για να ανταλλάσσουν εκπαιδευτικό υλικό και να μοιράζονται εμπειρίες, ερωτήματα και καλές πρακτικές σε βάθος χρόνου.

Κόστος συμμετοχής : 250 ευρώ (εφάπαξ ή σε 2 δόσεις των 125 ευρώ). Υπάρχει δυνατότητα έκπτωσης και διακανονισμού στον τρόπο πληρωμής μετά από επικοινωνία στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η αίτηση συμμετοχής υποβάλλεται ηλεκτρονικά: https://forms.office.com/r/A6X5aeRNfs

Πληροφορίες: 6944510403 – Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Θα δοθεί βεβαίωση συμμετοχής

 Πρόγραμμα διαδικτυακών εργαστηρίων

1ο Εργαστήριο

Από πού να ξεκινήσω; Σα να γλιστρώ στον πάγο…

  • Στόχοι: Αναγνώριση της πολυπλοκότητας και της πολυθεματικότητας της Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ) σύμφωνα με τη διεθνή καθοδήγηση (θεματικές, χαρακτηριστικά, αρχές) / Αναγνώριση της αναγκαιότητας, του ρόλου και της σημασίας της ΣΟΣΕ για την επίτευξη της Σεξουαλικής και Αναπαραγωγικής Υγείας (ΣΑΥ) / Κατάρριψη μύθων και αντιρρήσεων για την εισαγωγή της ΣΟΣΕ στο σχολείο / Σύνδεση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με τα Σεξουαλικά και Αναπαραγωγικά δικαιώματα με το περιεχόμενο και τους στόχους της ΣΟΣΕ / Καλλιέργεια μιας κουλτούρας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων / Αναγνώριση της διαρκούς ανάγκης για αυτομόρφωση, επιμόρφωση, ενδυνάμωση, μετασχηματισμούς και αναστοχασμό (Ημερολόγιο εκπαιδεύτριας-ή sex ed, Πηγές έμπνευσης κ.α.)

2ο Εργαστήριο

Ψίθυροι από το παρελθόν. Ο πελαργός και τα λάχανα.

  • Στόχοι: Γνωριμία με την Ιστορία της Σεξουαλικότητας και τις κυριότερες θρησκευτικές αντιλήψεις για τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα / Αναγνώριση των προσωπικών ταυτίσεων και αντιλήψεων για τη σεξουαλικότητα και παρακολούθηση των μετακινήσεων / Χρήση του χιούμορ ως εκπαιδευτικό εργαλείο / Εμβάθυνση στο ρόλο, τις δεξιότητες και τα προσόντα της/του εκπαιδεύτριας/-τή ΣΟΣΕ /

3ο Εργαστήριο

Εγώ το είπα αυτό; Μήπως δεν έχουν πεθάνει οι δεινόσαυροι;

  • Στόχοι: Ευαισθητοποίηση των εκπαιδευόμενων για τις ετεροκανονικές προκαταλήψεις και πρακτικές / Συνειδητοποίηση των κρυφών πτυχών της ετεροκανονικότητας και της εσωτερίκευσης ετεροκανονικών πεποιθήσεων / Συνειδητοποίηση του αντίκτυπου που μπορούν να έχουν τέτοιες απόψεις σε όλα τα παιδιά και ιδιαίτερα στις/στους ΛΟΑΤΚΙ+ μαθήτριες/-ές και εκπαιδευτικούς / /Δημιουργία τοπίων σεβασμού, αξιοπρέπειας και συμπερίληψης / Εξοικείωση με την έννοια της εικόνας του σώματος και τις  επιδράσεις που έχει στη ζωή των ατόμων.

4ο Εργαστήριο

Είμαι έτοιμη να μιλήσω γι’ αυτά; Οδύσσεια ανακαλύψεων

  • Στόχοι: Διερεύνηση των αντιλήψεων για τον έρωτα, τον ερωτισμό, τις ερωτικές σχέσεις και το σεξ και πως επηρεάζουν τις ερωτικές και σεξουαλικές συμπεριφορές / Εργασία με προσωπικές αντιστάσεις, συναισθήματα ντροπής και φόβους που επηρεάζουν την υλοποίηση της ΣΟΣΕ / Πως απαντάμε στις ερωτήσεις των μαθητριών/-ών με case studies / Διερεύνηση των τρόπων που οι νέοι άνθρωποι βιώνουν και καθοδηγούν τη σεξουαλικότητά τους και γενικότερα τη Σεξουαλική και Αναπαραγωγική τους Υγεία (ΣΑΥ) / Εκτίμηση και αντιμετώπιση των κινδύνων (σεξουαλική παρενόχληση, κακοποίηση και βία)

5ο Εργαστήριο

Εμπνέομαι και προχωρώ σχεδιάζοντας παράθυρα και καθρέφτες

  • Στόχοι: Καθορισμός και ιεράρχηση των αναγκών του περιβάλλοντος στο οποίο εργάζονται / Γνωριμία με παιδαγωγικές θεωρίες που διευκολύνουν τους στόχους της ΣΟΣΕ / Σύνδεση της Ενσώματης Μάθησης (Embodied Learning) με τους στόχους της ΣΟΣΕ / Σχεδιασμός αποτελεσματικών προγραμμάτων ΣΟΣΕ / Εξερεύνηση και εφαρμογή ενεργητικών, βιωματικών και συμμετοχικών μεθόδων μάθησης / Εξάσκηση στη συμπεριληπτική γλώσσα

6ο Εργαστήριο

New practice – New mind

  • Στόχοι: Διαχείριση αμφιλεγόμενων θεμάτων / Δημιουργία τοπίων σεβασμού, αξιοπρέπειας και συμπερίληψης / Παρουσίαση πειραματικών εκπαιδευτικών προτάσεων από τις/τους συμμετέχουσες/-οντες και συμβουλευτική εποπτεία από τη συντονίστρια / Ανταλλαγή καλών πρακτικών

Αναλυτική περιγραφή

Πολλά από τα ζητήματα που διαπραγματεύεται η Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) συνδέονται με ταυτίσεις και προκαταλήψεις που δια μέσου εσωτερικεύσεων κληρονομήσαμε από την οικογένεια και τις/τους προγόνους μας, αλλά και από την Ιστορία και την κουλτούρα, τα οποία ενδέχεται να οδηγούν σε συμπαγείς, άκαμπτους, μη συμπεριληπτικούς τρόπους επικοινωνίας, συχνά παρά τη θέλησή μας. Θα επιχειρήσουμε να συνδεθούμε ενεργητικά με όλα αυτά, να τα δούμε από διαφορετικές οπτικές γωνίες, να αποδομήσουμε τους τρόπους οργάνωσής τους και να τα επανα-νοηματοδοτήσουμε διερευνώντας τις επιδράσεις τους στο παρόν το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται απεριόριστα όταν αξιοποιείται ο πολιτιστικός κρίκος με το παρελθόν.

Με διαρκή σύνδεση των θεματικών, των μεθόδων και των στόχων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό και τον Τεχνικό Οδηγό της UNESCO για τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (Comprehensive Sexuality Education), θα επιχειρήσουμε να συν-κατασκευάσουμε ένα δημοκρατικό, υποστηρικτικό περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού, ισότητας και συμπερίληψης της ποικιλομορφίας της ανθρώπινης ύπαρξης. Ένα περιβάλλον -σαν αυτό που χρειάζεται να δημιουργούμε στην τάξη- όπου θα επανα-νοηματοδοτούμε συλλογικά σχετικά ζητήματα όπως οι κυρίαρχοι λόγοι για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα και οι δυναμικές επιβολής τους, οι νοηματικές διχοτομήσεις στις αρσενικές και θηλυκές πλευρές μας, η ντροπή, η ενοχή, οι φοβίες και η λογοκρισία της ερωτικής/σεξουαλικής επιθυμίας – όλα αυτά που μας απομακρύνουν από την επιθυμία μας, δημιουργούν εμπόδια στην κατανόηση και συμπερίληψη της ετερότητας και καθυστερούν τους μετασχηματισμούς που ονειρευόμαστε στο σχολείο και στην κοινωνία.

Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, η θεωρία προσεγγίζεται συνοπτικά και δίνονται πληροφορίες, ιδέες, προτάσεις, εκπαιδευτικό υλικό και βιβλιογραφία για περαιτέρω μελέτη καθώς και παραδείγματα και πρακτικές για την ενίσχυση του σχεδιασμού και της υλοποίησης προγραμμάτων ΣΟΣΕ. Η εστίαση είναι κυρίως στην ενεργητική/βιωματική γνώση, στην προσωπική ενδυνάμωση, στο ξεπέρασμα της ντροπής, στην ενίσχυση εσωτερικών μετασχηματιστικών διεργασιών και στις δεξιότητες επικοινωνίας που θα δημιουργήσουν χώρους όπου οι μαθήτριες/-ές θα αισθάνονται ασφάλεια αλλά και ενδιαφέρον, να εκφράσουν και να συζητήσουν διαφορετικές απόψεις, ερωτήματα, ανησυχίες και εμπειρίες με αυθεντικό και δημιουργικό τρόπο, αλλά και με σεβασμό για κάθε ετερότητα.

Θα εργαστούμε επίσης, πάνω στις πολλαπλές πτυχές της σεξουαλικότητας, του έρωτα, του ερωτισμού και της απόλαυσης στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία,  αφουγκραζόμενες/-οι όλες τις σεξουαλικές ταυτότητες να μεταφέρουν τα δικά τους νοήματα και να συνδιαμορφώνουν το λόγο περί σεξουαλικότητας.

Θα πειραματιστούμε με σύγχρονες δημοκρατικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις, που εμπεριέχουν τη συνεργασία, τον ανοιχτό διάλογο και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, ενοποιούν τη γνωσιακή μάθηση με τη μάθηση μέσω συναισθημάτων και εμπειριών και ενδυναμώνουν προς την κατεύθυνση της προσωπικής και κοινωνικής αλλαγής. Η Τέχνη και η Λογοτεχνία αποτελούν αναπόσπαστα εργαλεία αυτής της προσπάθειας.

Αναγνωρίζοντας την περιπλοκότητα και την πολυθεματικότητα της σεξουαλικής εκπαίδευσης θα αντλήσουμε πληροφορίες από σχετικά επιστημονικά πεδία, όπως τις σύγχρονες θεωρίες των Σπουδών Φύλου, της Κοινωνιολογίας, της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ψυχανάλυσης, της Ψυχολογίας, της Παιδαγωγικής, της Γλωσσολογίας, της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας, της Βιολογίας, της Βιοηθικής, των Επιστημών της υγείας κ.α. εστιάζοντας στην εφαρμοσμένη διάστασή τους και τη διασύνδεση των θεωρητικών προσεγγίσεων με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πράξη.

 

Σύντομο βιογραφικό εκπαιδεύτριας

Η Έλενα Σκαρπίδου είναι εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συντονίστρια ομάδων εφήβων, με θέμα «Σεξουαλική Αγωγή -Διαφυλικές Σχέσεις», στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας.Επίσης είναι εκπαιδεύτρια Σεξουαλικής Εκπαίδευσης σε ομάδες γονέων και εκπαιδευτικών και έχει εμπειρία στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών βιωματικών εργαστηρίων και εκπαιδευτικών παιχνιδιών σε θέματα που αφορούν τη Συμπεριληπτική-Oλοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ), τις Έμφυλες Σχέσεις, τον ομοφοβικό/τρανσφοβικό εκφοβισμό και τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα στο σχολείο.

Έχει συμμετάσχει στη συγγραφική ομάδα του Ευρωπαϊκού έργου HOMBAT που στοχεύει στην αντιμετώπιση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στα σχολεία, του Ευρωπαϊκού έργου FAROS για τα εγκλήματα μίσους κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, του εκπαιδευτικού εργαλείου του ΟΚΑΝΑ, «Το σχολείο που μας χωράει» για την καταπολέμηση του αποκλεισμού στη σχολική κοινότητα, στην ομάδα του Ευρωπαϊκού έργου GEM για την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και στην ομάδα σχεδιασμού εκπαιδεύσεων στη Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση του προσωπικού των παραρτημάτων παιδικής προστασίας της Περιφέρειας.

Από το 2017 είναι υπεύθυνη του Τομέα Εκπαίδευσης του Πολύχρωμου Σχολείου, ΜΚΟ που αναδεικνύει το θέμα των διακρίσεων γύρω από ζητήματα Σεξουαλικού Προσανατολισμού, Ταυτότητας, Έκφρασης και Χαρακτηριστικών Φύλου στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο και προωθεί τη συμπερίληψη. Επίσης είναι συνεργάτιδα των Συνηχήσεων και ιδρυτικό μέλος της Intersex Greece (ΜΚΟ για τα δικαιώματα των ίντερσεξ ατόμων)

https://sexualeducation.gr/

https://www.facebook.com/Sexual-Education-100919468257934

https://www.facebook.com/elena.skarpidou.1/

https://rainbowschool.gr/

                                                                                                                                                                                         

Το Πολύχρωμο Σχολείο σας προσκαλεί στη διαδικτυακή Ημερίδα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε θέματα που αφορούν τις ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητες στο σχολικό περιβάλλον. 
 
Ενδεικτικά τα θέματα που θα συζητηθούν είναι τα εξής:\

  • Tι είναι η ετεροκανονικότητα και πώς αυτή επηρεάζει όχι μόνο τα ΛΟΑΤΚΙ+, αλλά όλα τα παιδιά
  • Εισαγωγή στη ΛΟΑΤΚΙ+ Ορολογία
  • Ομοφοβικός/τρανσφοβικός/αμφιφοβικός/ιντερφοβικός εκφοβισμός
  • Αντιμετώπιση των διακρίσεων και του εκφοβισμού
  • Συμπεριληπτικό σχολείο
  • Ενημέρωση για το εκπαιδευτικό υλικό του Πολύχρωμου Σχολείου
  • Η ημερίδα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, εκπαιδεύτριες/-ές ανθρωπίνων δικαιωμάτων και λοιπές/-οί επαγγελματίες που εργάζονται στον τομέα της τυπικής ή μη τυπικής εκπαίδευσης και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας βάσει των δηλώσεων συμμετοχής.

Ημέρα: Σάββατο 11 Δεκεμβρίου , ώρα 9.30 π.μ.

Διάρκεια: Περίπου 5 ώρες με διαλείμματα.

Τόπος διαδικτυακής συνάντησης: // πλατφόρμα Zoom.

Τρόπος συμμετοχής: // Δηλώστε τη συμμετοχή σας κάνοντας εγγραφή στον παρακάτω σύνδεσμο: https://us02web.zoom.us/.../tZUrf-CsrzMrGtfaXX8LfA7FwTlNN...

Εντός ολίγων ημερών μετά την εγγραφή σας, θα λάβετε απαντητικό email με το σύνδεσμο παρακολούθησης.
 
Η συμμετοχή είναι ελεύθερη, με μόνη προϋπόθεση να υπάρχουν ανοιχτές κάμερες και μικρόφωνα για την επίτευξη αμεσότερης επικοινωνίας και συλλογικού αισθήματος κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.

 

 

«Όταν εν τέλει ο άνθρωπος ερωτώμενος, αναφορικά με εκείνο που ήταν, δεν μπορούσε να εξηγήσει την σεξουαλικότητα του και το ασυνείδητο του, τις συστηματικές μορφές της γλώσσας του ή την κανονικότητα των πλασμάτων της φαντασίας του, αναζωπυρώθηκε το θέμα  της σκληρής εργασίας για μια ελευθερία που δεν θα είχε μορφή και δομή, για μια προσπάθεια  της συνείδησης να κατανοήσει τα όρια της ως ένα γίγνεσθαι που δεν θα ήταν παιχνίδι σχέσεων που δεν θα ήταν σύστημα,  που δεν θα ήταν κανόνας αλλά ένας εσωτερικός δυναμισμός για να διασωθεί ο άνθρωπος ως ιστορικό υποκείμενο και όχι ως θύμα των ιστορικών προκαταλήψεων». Michel Foucault

Ο γενικότερος σκοπός των Εργαστηρίων είναι να εφοδιάσει τις/τους συμμετέχουσες/-οντες με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες φέροντάς τους σε ενεργητική/βιωματική επαφή με θέματα και προβληματικές που σχετίζονται με τη σεξουαλική εκπαίδευση. Ο απώτερος στόχος είναι να τους δώσει τη δυνατότητα επένδυσης της εμπειρίας αυτής στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους καθώς επίσης και στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή, στα ατομικά και συλλογικά τους όνειρα. Μια ακόμη βασική επιδίωξη των Εργαστηρίων είναι να μαθαίνουμε ακούγοντας τον εαυτό μας και τους άλλους και να προχωράμε σχεδιάζοντας τα βήματά μας με συνείδηση της ευθύνης ότι μέσα από τη δική μας προσπάθεια συνδιαμορφώνεται η συλλογική αφήγηση για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα.

 

FB IMG 1561554155361

«Όταν εν τέλει ο άνθρωπος ερωτώμενος, αναφορικά με εκείνο που ήταν, δεν μπορούσε να εξηγήσει την σεξουαλικότητα του και το ασυνείδητο του, τις συστηματικές μορφές της γλώσσας του ή την κανονικότητα των πλασμάτων της φαντασίας του, αναζωπυρώθηκε το θέμα  της σκληρής εργασίας για μια ελευθερία που δεν θα είχε μορφή και δομή, για μια προσπάθεια  της συνείδησης να κατανοήσει τα όρια της ως ένα γίγνεσθαι που δεν θα ήταν παιχνίδι σχέσεων που δεν θα ήταν σύστημα,  που δεν θα ήταν κανόνας αλλά ένας εσωτερικός δυναμισμός για να διασωθεί ο άνθρωπος ως ιστορικό υποκείμενο και όχι ως θύμα των ιστορικών προκαταλήψεων».

Michel Foucault

Ο γενικότερος σκοπός των Εργαστηρίων είναι να εφοδιάσει τις/τους συμμετέχουσες/-οντες με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες φέροντάς τους σε ενεργητική/βιωματική επαφή με θέματα και προβληματικές που σχετίζονται με τη σεξουαλική εκπαίδευση. Ο απώτερος στόχος είναι να τους δώσει τη δυνατότητα επένδυσης της εμπειρίας αυτής στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους καθώς επίσης και στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή, στα ατομικά και συλλογικά τους όνειρα. Μια ακόμη βασική επιδίωξη των Εργαστηρίων είναι να μαθαίνουμε ακούγοντας τον εαυτό μας και τους άλλους και να προχωράμε σχεδιάζοντας τα βήματά μας με συνείδηση της ευθύνης ότι μέσα από τη δική μας προσπάθεια συνδιαμορφώνεται η συλλογική αφήγηση για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα.

Σελίδα 1 από 2