Το σεξ είναι καλό, η γνώση είναι καλή. Έτσι η σεξουαλική γνώση είναι διπλό ζητούμενο. Η ένωση της αλήθειας με την ευτυχία.

Το μάθημα της σεξουαλικής εκπαίδευσης είναι απαραίτητο σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, και δυστυχώς, είμαστε από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που δεν το έχουμε εντάξει ακόμη στο σχολικό πρόγραμμα.

Στο ελληνικό σχολείο υπάρχει τεράστια έλλειψη πληροφόρησης και επιτακτική ανάγκη για επικοινωνία, σε θέματα που αφορούν τη σεξουαλικότητα, τα φύλα και τις έμφυλες σχέσεις. Σύμφωνα με πολυάριθμες έρευνες, γνωρίζουμε ότι η έλλειψη μιας Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης εμποδίζει την ωρίμανση των μαθητών/-τριών και εγκυμονεί πολυάριθμους και σοβαρούς κινδύνους.

npr teen final hi.rgb 4 wide dd72d76aa4518e5cb61f338be1929a3153bcdb9f s800 c85

Οι έφηβοι/ες ενημερώνονται σχεδόν αποκλειστικά από το διαδίκτυο και τους/τις φίλους/-ες τους, καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν ανοιχτά τα θέματα που τους απασχολούν με τους γονείς ή τις/τους εκπαιδευτικούς και ξεκινούν τη σεξουαλική τους ζωή πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι παλαιότερα. Το κενό που αφήνει η σεξουαλική εκπαίδευση στην οικογένεια και στο σχολείο, το καλύπτουν μπροστά στις οθόνες- αφήνουμε τις οθόνες να τους μάθουν τη ζωή και τον έρωτα. Λόγω της ελλιπούς ενημέρωσης, η πλειονότητα αγνοεί βασικές πληροφορίες σχετικά με την πρόληψη και την προστασία, με αποτέλεσμα να έχουμε στη χώρα μας πολύ υψηλούς δείκτες στις εφηβικές εκτρώσεις και στη μετάδοση των Σεξουαλικά Μεταδιδόμενων Λοιμώξεων (ΣΜΛ).

Οι μαθήτριες/-ές αντιμετωπίζουν επίσης διαδικτυακό εκφοβισμό και εξαναγκασμό, σεξουαλικοποιούνται πρόωρα μέσα από τα πρότυπα των ΜΜΕ και της πορνογραφίας, αντιμετωπίζουν διακρίσεις, εκφοβισμό, παρενόχληση, σεξουαλική κακοποίηση και βία (ειδικά τα κορίτσια και τα ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά).

Φαίνεται ότι στην Ελλάδα, το εκπαιδευτικό σύστηµα, το σχολείο ως οργανωμένος θεσµός και οι εκπαιδευτικοί ατοµικά δεν κατορθώνουμε να εκπληρώσουμε στην πράξη την υπόσχεση της έµφυλης συμμετρίας. Διαπιστώνεται δηλαδή, ότι ενώ διανύουμε την τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, το σχολείο είναι υπεύθυνο για τη διατήρηση και την ενίσχυση των έμφυλων στερεοτύπων, ενώ οφείλει να αποτελεί ισχυρό μέσο καταπολέμησης και άρσης τους.

Η απουσία μιας ολοκληρωμένης εκπαιδευτικής πολιτικής για την ισότητα και τους κοινωνικούς διαχωρισμούς, για σεβασμό στην ετερότητα και για την καλλιέργεια μιας συνείδησης ότι η ποικιλία αποτελεί φυσική επιλογή, αφήνει τα σημάδια της στην αναπαραγωγή σεξιστικών, ομοφοβικών, αμφιφοβικών, ιντερφοβικών και τρανσφοβικών αντιλήψεων, στάσεων και συμπεριφορών.

Οι ειδικοί της ψυχής επίσης, μας λένε ότι τα νεαρά άτομα, αντιμετωπίζουν αυξημένες δυσκολίες στη δημιουργία ταυτότητας, στη σύναψη υγειών ερωτικών και σεξουαλικών σχέσεων και δείχνουν μια τάση προς τη μοναχικότητα. Καταστάσεις ιδιαίτερα επικίνδυνες για την ψυχική υγεία, που δημιουργούν επιτακτικά την ανάγκη να μιλήσουμε γι’ αυτά τα θέματα.

Τα ευρωπαϊκά πρότυπα για τη Σεξουαλική Εκπαίδευση (European Standards for Sexuality Education), αναφέρουν ότι η Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (Comprehensive Sexuality Education) προσφέρει στα παιδιά και στα νεαρά άτομα επιστημονικές, αμερόληπτες και έγκυρες πληροφορίες για όλες τις πτυχές της σεξουαλικότητας, ενώ παράλληλα τα βοηθά να αναπτύξουν τις κατάλληλες δεξιότητες για να μπορέσουν να ενεργήσουν με βάση αυτές τις γνώσεις. Με αυτόν τον τρόπο οδηγεί στην ανάπτυξη σωστών συμπεριφορών και συμβάλει στην οικοδόμηση ισότιμων κοινωνιών.

«Να τους βοηθήσουμε λοιπόν, να μην είναι απλοί κομπάρσοι στη ζωή τους ή λάμψεις κομματιασμένων σωμάτων που παρασύρονται από τη ροή της ηδονής τους αλλά μια work in progress. Να τους βοηθήσουμε να μιλήσουν και να δημιουργήσουν νέες φαντασιακές κατασκευές παράτολμες, κριτικές, διστακτικές, απαιτητικές». J. Kristeva