Τίτλος δραστηριότητας: «Σέβομαι τον εαυτό μου = σέβομαι τον/τη σύντροφό μου»

Ομάδα στόχου: Μαθήτριες/τές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Διάρκεια: 50 λεπτά

Διδακτικός στόχος:

  • Η άσκηση αυτή πραγματεύεται κοινά διλήμματα που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι σχετικά με τις αποφάσεις που πρέπει να πάρουν πριν την έναρξη της σεξουαλικής τους ζωής. Ακόμα, αναδεικνύει θέσεις των παιδιών σχετικά με τη συναίνεση σε σεξουαλικές πράξεις και το σεβασμό των ορίων που θέτουν τα άτομα με τα οποία συνδέονται ερωτικά/ρομαντικά.

Περιγραφή δραστηριότητας:

Λέμε στα παιδιά να καθίσουν σε κύκλο. Στη συνέχεια, διαβάζουμε τα παρακάτω σενάρια. Κάθε φορά που ολοκληρώνουμε την ανάγνωση μίας ιστορίας, δίνουμε 5-10΄ για συζήτηση. Αφήνουμε τα παιδιά να συζητήσουν μεταξύ τους για το ποια είναι η σωστή απάντηση.

1ο σενάριο

Το άτομο Α και το άτομο Β είναι στο ίδιο σχολείο και στην ίδια παρέα. Το άτομο Α τώρα τελευταία νιώθει ότι του αρέσει το άτομο Β και ψάχνει τρόπους να του το εκφράσει για να δει αν υπάρχει ανταπόκριση. Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να το κάνει αυτό;

  1. Αγκαλιάζοντας και φιλώντας το άτομο αυτό (Λ)
  2. Δείχνοντας συμπάθεια και εκφράζοντας θαυμασμό (Σ)
  3. Προσκαλώντας το άτομο αυτό να περάσουν χρόνο μαζί το Σαββατοκύριακο (Σ)

2ο σενάριο

Το άτομο Α έχει σχέση εδώ και 3 μήνες με το άτομο Β. Το άτομο Α πηγαίνει Γ΄ Γυμνασίου και το άτομο Β πηγαίνει Β΄ Λυκείου. Το άτομο Β λέει στο άτομο Α πως το αγαπάει και πως είναι καιρός να προχωρήσουν σε σεξουαλική επαφή. Το άτομο Α είναι ερωτευμένο με το άτομο Β, αλλά δεν είναι ακόμα βέβαιο για το αν θα ήθελε να κάνει κάτι τέτοιο. Τι θα το συμβουλεύατε να κάνει;

  1. Να το κάνει, αφού το άτομο Β του λέει πως το αγαπάει (Λ)
  2. Να το κάνει, γιατί το άτομο Β μπορεί να του ζητήσει να χωρίσουν αν αρνηθεί (Λ)
  3. Να το κάνει μόνον αν και όταν νιώσει ότι το θέλει πραγματικά (Σ)

3ο σενάριο

Το άτομο Α έχει σχέση με το άτομο Β και έχουν αποφασίσει συνειδητά και από κοινού να προχωρήσουν σε σεξουαλική επαφή. Συζητώντας, διαπιστώνουν πως δεν έχουν καμία απολύτως ενημέρωση για το τι σημαίνει ασφαλές σεξ. Τι θα τους συμβουλεύατε να κάνουν;

  1. Να πάρουν συμβουλές από φίλους και γνωστούς τους (Λ)
  2. Ας ενημερωθούν μετά. Τι μπορεί να πάει στραβά για μία φορά;! (Λ)
  3. Να συμβουλευτούν γιατρό για τα μέτρα προφύλαξης από ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη ή/και Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα (Σ)

4ο σενάριο

Το άτομο Α πηγαίνει Γ΄ Γυμνασίου. Είναι πολύ αγαπητό και δημοφιλές στο σχολείο και έχει πολλούς φίλους. Σε μία συζήτηση με την παρέα του αποκάλυψε πως δεν έχει καμία σεξουαλική εμπειρία. Κάποια άτομα άρχισαν να γελάνε μαζί του, να το πειράζουν και να του λένε ότι πρέπει να το κάνει γιατί οι περισσότεροι το έχουν κάνει και πως δεν είναι τίποτα σπουδαίο. Το άτομο Α προβληματίστηκε, ένιωσε μειονεκτικά και φοβήθηκε πως θα χάσει την αποδοχή των φίλων του. Τι θα συμβουλεύατε το άτομο Α να κάνει;

  1. Να μην το ενδιαφέρει η άποψη των άλλων ατόμων και να ακούει τις δικές του επιθυμίες (Σ)
  2. Να το κάνει, γιατί αλλιώς θα πάψει να είναι δημοφιλές (Λ)
  3. Να πει στις παρέες του ψέματα ότι το έχει κάνει. Άλλωστε πώς θα καταλάβουν οι άλλοι ότι λέει ψέματα;! (Λ)

5ο σενάριο

Το άτομο Α φλερτάρει με το άτομο Β. Περνούν πολλές ώρες ανταλλάσσοντας μηνύματα, μιλώντας στο τηλέφωνο και όταν μπορούν βγαίνουν για καφέ. Φαίνεται ότι αρέσει το ένα στο άλλο. Το άτομο Α ζητάει από το άτομο Β να του στείλει γυμνές ή ημίγυμνες φωτογραφίες στο κινητό. Το άτομο Α δε νιώθει πολύ άνετα με αυτό, όμως δε θέλει να στενοχωρήσει το άτομο Β αφού τα πηγαίνουν τόσο καλά. Τι θα λέγατε στο άτομο Α;

  1. Να στείλει. Αφού τα πηγαίνουν τόσο καλά κρίμα είναι να χαλάσει η σχέση τους. (Λ)
  2. Να στείλει. Πολλοί το κάνουν άλλωστε. (Λ)
  3. Καλό θα ήταν να μην το κάνει, αλλά αν αποφασίσει να το κάνει να ξέρει πως παίρνει ένα μεγάλο ρίσκο οι φωτογραφίες αυτές να κυκλοφορήσουν και σε άλλα άτομα χωρίς τη δική του συναίνεση. (Σ)

 

 

 Για την άσκηση χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το φυλλάδιο του ΙΕΠ, «Τι συμβαίνει στην εφηβεία»

Επιμέλεια: Μαρία Πατεράκη  για το Πολύχρωμο Σχολείο (2017). https://rainbowschool.gr/