Τίτλος Δραστηριότητας: «Τσάι και συναίνεση»

Ομάδα στόχου: Μαθήτριες/τές Ε΄- ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Διάρκεια: 40-45 λεπτά

Τύπος άσκησης: Συζήτηση σε κύκλο

Διδακτικός Στόχος:

  • Ο στόχος της άσκησης είναι να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της συναίνεσης και πόσο σημαντικό είναι αυτή να λαμβάνεται υπόψη στις ανθρώπινες σχέσεις. Επίσης να μπορέσουν να διακρίνουν πότε υπάρχει και πότε δεν υπάρχει συναίνεση.

213627158 3011171719162500 2575734332821154433 n

Προετοιμασία: Διαβάστε τις σωστές απαντήσεις που συνοδεύουν τις ερωτήσεις, ώστε να έχετε προετοιμαστεί σε περίπτωση που χρειαστεί να καθοδηγήσετε τα παιδιά στον τρόπο που προάγει την αντίληψη της έννοιας της συναίνεσης και τον σεβασμό της.

Περιγραφή δραστηριότητας

  1. Ζητήστε από τα παιδιά να καθίσουν σε κύκλο. Ρωτήστε τα αν γνωρίζουν τι σημαίνει συναίνεση, ακούστε τις απαντήσεις τους και αν χρειαστεί εξηγήστε τους εσείς την έννοια.
  2. Στη συνέχεια διαβάστε τους τις παρακάτω προτάσεις. Κάθε φορά που διαβάζετε μία δώστε λίγο χρόνο στα παιδιά να απαντήσουν στις ερωτήσεις που τις συνοδεύουν και αφήστε να γίνει συζήτηση μεταξύ τους όταν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις.

Προτάσεις:

  1. Κάποιο άτομο που συμπαθείτε πολύ έρχεται να σας επισκεφθεί στο σπίτι σας και εσείς το ρωτάτε αν θα ήθελε ένα φλιτζάνι τσάι. Πώς θα βεβαιωθείτε ότι πράγματι θα ήθελε ένα φλιτζάνι τσάι;

(Σωστή απάντηση: Αν θέλει τσάι θα πρέπει να πει μια φράση όπως «Ναι, θα ήθελα ένα φλιτζάνι τσάι» ή κάτι που να δηλώνει σαφώς την επιθυμία του να πιεί τσάι.)

  1. Αν σας απαντήσει λέγοντάς σας «Εμ… δεν είμαι σίγουρη/ος ότι θα ήθελα» θα φτιάχνατε το τσάι; Αν το φτιάχνατε σκεπτόμενοι/ες πως ίσως τελικά να το θελήσει στην πορεία, θα προσπαθούσατε να το πείσετε να το πιει επειδή το φτιάξατε;

(Σωστή απάντηση: Αν δεν είναι σίγουρο το άτομο, δεν το πιέζουμε και δεν προσπαθούμε να το πείσουμε να πιεί τσάι. Μπορούμε όμως να πούμε πως αν αλλάξει γνώμη μπορεί να μας το πει αν θέλει. Αν παρόλα αυτά φτιάξουμε τσάι έχοντας στο νου μας ότι μπορεί να θελήσει αργότερα να το πιεί, δεν πιέζουμε και δεν προσπαθούμε να πείσουμε το άτομο να το πιεί μόνο και μόνο επειδή κάναμε τον κόπο να το φτιάξουμε.)

  1. Αν στην αρχική σας ερώτηση, για το αν θέλει τσάι, σας απαντήσει «Όχι, δε θέλω» τι θα κάνετε;

(Σωστή απάντηση: Αν μας πει ότι δε θέλει τσάι τότε απλώς δεν φτιάχνουμε τσάι.)

  1. Αν στην αρχική σας ερώτηση, για το αν θέλει τσάι, σας απαντήσει ναι, αλλά μόλις του το φέρετε αλλάξει γνώμη και σας λέει ότι δεν το θέλει. Πώς αντιδράτε; Θα επιμείνετε να το πιει;

(Σωστή απάντηση: Έχει κάθε δικαίωμα να αλλάξει γνώμη ανά πάσα στιγμή. Εμείς απλώς σεβόμαστε τη δική του επιθυμία και το δικαίωμα του να αλλάξει την απόφασή του οποιαδήποτε στιγμή.)

  1. Αν υποθέσουμε ότι το άτομο που ήρθε να σας επισκεφθεί, σας είπε ότι θέλει τσάι, του το φτιάχνετε και πριν ξεκινήσει να το πίνει λιποθυμάει. Πώς αντιδράτε;

(Σωστή απάντηση: Δεν ασχολούμαστε με το γεγονός ότι δεν ήπιε το τσάι που του φτιάξαμε, αλλά φροντίζουμε για την ασφάλεια του ατόμου που λιποθύμησε. Επικεντρωνόμαστε στο να βοηθήσουμε με κάθε τρόπο το άτομο που λιποθύμησε.)

  1. Αν υποθέσουμε πως το άτομο που ήρθε να σας επισκεφθεί, σας είπε ότι θέλει τσάι, του το φτιάξατε και ενώ έχει ξεκινήσει να το πίνει λιποθυμάει. Πώς αντιδράτε;

(Σωστή απάντηση: Δεν ασχολούμαστε με το γεγονός ότι το τσάι έμεινε στη μέση. Επικεντρωνόμαστε στην ασφάλεια και στη βοήθεια του ατόμου που λιποθύμησε.)

  1. Αν το άτομο που ήρθε να σας επισκεφθεί σήμερα είχε έρθει και την περασμένη βδομάδα και ήπιε τσάι τότε, υποθέτετε ότι και σήμερα είναι δεδομένο ότι θα θέλει τσάι;

(Σωστή απάντηση: Όχι. Ποτέ δεν υποθέτουμε τίποτα με βάση το τι είχε συμβεί σε άλλη στιγμή. Ρωτάμε ξανά αν θέλει τσάι και σεβόμαστε την όποια επιθυμία του.)

 

Άσκηση βασισμένη στο βίντεο της αστυνομίας του Thames Valley «Tea and Consent». https://www.youtube.com/watch?v=e9XNFu1OVZs&t=73s

Δημιουργία δραστηριότητας: Μαρία Πατεράκη για το Πολύχρωμο Σχολείο 2019. https://rainbowschool.gr/