Διάρκεια 90 λεπτά

Μέγεθος ομάδας 8-20 παιδιά

Είδος δραστηριότητας Συζήτηση και άσκηση δηλώσεων, θεατρικές παρουσιάσεις

Επισκόπηση Τα παιδιά συζητούν και παρουσιάζουν το θεατρικό τους σχετικά με τις προκλητικές δηλώσεις.

Στόχοι

  • Να συζητήσουμε τα στερεότυπα των φύλων και την ισότητα των φύλων
  • Να προωθήσουμε την ανεκτικότητα
  • Να σκιαγραφήσουμε το πώς τα στερεότυπα δημιουργούν διακρίσεις

Προετοιμασία • Επιλέξτε 3 δηλώσεις από τον κατάλογο ή δημιουργήστε καινούριες.

  • Προετοιμάστε 4 πινακίδες: Συμφωνώ/ Δεν ξέρω/ Το σκέφτομαι ακόμη/Διαφωνώ.
  • Τοποθετήστε την κάθε μια στις γωνιές του δωματίου.
  • Επιλέξτε επιπρόσθετες δηλώσεις για να χρησιμοποιήσετε για το θεατρικό και γράψτε τις πάνω σε ξεχωριστά κομμάτια από χαρτί.

Υλικά Χαρτιά για τις πινακίδες, κομμάτια χαρτί για τις δηλώσεις

Οδηγίες

ΜΕΡΟΣ 1: ΠΑΙΡΝΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΘΕΣΗ

1. Εξηγήστε το πρώτο μέρος της δραστηριότητας στα παιδιά:

α. Το δωμάτιο έχει χωριστεί σε τέσσερις γωνίες. Κάθε γωνιά έχει χαρακτηριστεί με ένα πίνακα: Συμφωνώ/ Δεν ξέρω/ Το σκέφτομαι ακόμη/ Διαφωνώ.

β. Θα διαβάσετε φωναχτά τρεις διαφορετικές δηλώσεις, μια προς μια. Τα παιδιά παίρνουν μια θέση σε μια από τις γωνίες σύμφωνα με το αν συμφωνούν, αν διαφωνούν, αν δεν έχουν γνώμη ή αν χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να σκεφτούν.

2. Διαβάστε φωναχτά την πρώτη δήλωση και περιμένετε μέχρι να επιλέξουν θέση τα παιδιά. Έπειτα ρωτήστε τα παιδιά από διαφορετικές γωνίες γιατί έχουν επιλέξει αυτή τη θέση. Καλέστε τα παιδιά να αλλάξουν θέσεις αν άλλαξαν γνώμη αφού θα έχουν ακούσει τους λόγους των άλλων. Επαναλάβετε αυτήν τη διαδικασία και για τις τρεις δηλώσεις.

3. Μαζέψτε τα παιδιά πίσω σε μια ομάδα και συζητήστε αυτό το μέρος της δραστηριότητας:

α. Σας εξέπληξε κάτι από αυτή τη δραστηριότητα;

β. Γιατί νομίζετε πως οι άνθρωποι είχαν διαφορετικές γνώμες γι’ αυτές τις δηλώσεις;

γ. Σας ώθησαν μήπως οι λόγοι οποιουδήποτε στο να αλλάξετε τη θέση σας; Γιατί;

δ. Πώς μπορούμε να ξέρουμε ποια θέση είναι ‘σωστή’;

ΜΕΡΟΣ 2: ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΟΥΜΕ ΜΙΑ ΘΕΣΗ

1. Χωρίστε τα παιδιά σε μικρές ομάδες των όχι περισσότερων από πέντε παιδιών και δώστε σε κάθε ομάδα μια διαφορετική δήλωση. Εξηγήστε ότι κάθε ομάδα έχει περίπου δεκαπέντε λεπτά για να διαβάσουν τη δήλωση τους, να τη συζητήσουν, και να δημιουργήσουν ένα σύντομο θεατρικό που να μεταδίδει το μήνυμα αυτής της δήλωσης.

2. Ζητήστε από κάθε ομάδα να παρουσιάσει το θεατρικό της. Μετά από κάθε παρουσίαση, ρωτήστε το κοινό τι μήνυμα νομίζουν πώς ήθελε να μεταδώσει η παρουσίαση. Έπειτα ρωτήστε την ομάδα που παρουσίασε τι μήνυμα ήθελαν να δώσουν.

 Απολογισμός και Αξιολόγηση

1. Συζητήστε τις επιρροές των στερεότυπων των φύλων, κάνοντας ερωτήσεις όπως αυτές:

α. Τι κοινό είχαν αυτές οι δηλώσεις; Γνωρίζετε κι άλλες δηλώσεις όπως αυτές;

β. Υπάρχουν μήπως διαφορετικοί κανόνες και διαφορετικές προσδοκίες από τα αγόρια ή τα κορίτσια αυτής της ομάδας; Στην τάξη ή στο σχολείο; Στην οικογένεια; Έχει νόημα αυτό το γεγονός;

γ. Μπορείτε να σκεφτείτε άλλες ιδέες για το πώς τα αγόρια ή τα κορίτσια θα έπρεπε να είναι ή τι θα έπρεπε να κάνουν; Μήπως ισχύουν παρόμοιες ιδέες σε άλλα μέρη της χώρας μας; Της Ευρώπης; Του κόσμου;

δ. Τι συμβαίνει όταν ένα αγόρι ή ένα κορίτσι δε συμφωνεί με αυτές τις ιδέες και θέλει να είναι ή να συμπεριφέρεται διαφορετικά; Βρεθήκατε ποτέ σε μια τέτοια κατάσταση; Πώς νιώσατε; Τι κάνατε;

ε. Μήπως οι ιδέες για το πώς θα έπρεπε να είναι οι άντρες και οι γυναίκες επηρεάζουν τους ενήλικες όπως επηρεάζουν και τα παιδιά;

2. Συσχετίστε τα στερεότυπα των φύλων με τις διακρίσεις, κάνοντας ερωτήσεις όπως:

α. Πώς περιορίζουν τις επιλογές μας αυτές οι ιδέες για τους άντρες και τις γυναίκες; Μπορείτε να δώσετε κάποια παραδείγματα;

β. Πώς επηρεάζουν αυτοί οι περιορισμοί τα ανθρώπινά μας δικαιώματα;

γ. Τι μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον ώστε τα αγόρια και τα κορίτσια να μπορούν να συμπεριφέρονται πιο ελεύθερα με τον τρόπο που θέλουν;

Εισηγήσεις για συνέχεια

  • Η δραστηριότητα «ΤΙ ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΚΟΣΜΟΣ», σ. 188, επικεντρώνεται σε προσχήματα και πραγματικότητες.
  • Η δραστηριότητα «ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΡΟ…», σ. 136, ασχολείται επίσης με τα στερεότυπα των φύλων.

Ιδέες για δράση

Αναπτύξετε με τα παιδιά ένα είδος προσωπικού ‘κώδικα συμπεριφοράς’ για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται μεταξύ τους οι άνθρωποι σε ομάδα και για το πώς να διασφαλίζεται ότι τα κορίτσια και τα αγόρια θα τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης. Αναρτήστε τον στον τοίχο και χρησιμοποιείστε τον ως αναφορά όταν παρουσιάζεται μια σύγκρουση στην ομάδα.

 Συμβουλές για τοn/την συντονιστή/-στρια

  • Να είστε προσεχτικές/-οί ώστε να μην ενισχύσετε τα στερεότυπα που αυτή η δραστηριότητα επιδιώκει να αντιμετωπίσει. Να έχετε επίγνωση των δικών σας προκαταλήψεων και στερεοτύπων και πώς μπορείτε να τα μεταφέρετε στα παιδιά ως συντονιστής/-στρια για την ομάδα.
  • Επιλέξτε δηλώσεις που να δείχνουν πως παρόλο που τα κορίτσια και τα αγόρια είναι σωματικά διαφορετικά, έχουν ίσα δικαιώματα. Επιλέξτε δηλώσεις που να είναι αρκετά αμφιλεγόμενες ώστε να προκαλούν διαφορετικές γνώμες.
  • Αποφύγετε το διχασμό ανάμεσα σε αγόρια και κορίτσια. Ανάλογα με την ομάδα, μπορείτε να δημιουργήσετε ομάδες του ιδίου φύλου ή ομάδες με ισορροπία των φύλων για τα θεατρικά.
  • Οι συμπεριφορές των γονιών επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό αυτές των παιδιών. Μπορεί να ακούσετε θετικές και αρνητικές αντιδράσεις από τους γονείς γι’ αυτή τη δραστηριότητα.

 Προσαρμογές:

  • Για να συντομεύσετε αυτή τη δραστηριότητα εκτελέστε μόνο το μέρος που είναι σχετικό με την ομάδα σας.
  • Αντί να δημιουργήσουν ένα θεατρικό, ζητήστε από τα παιδιά να φτιάξουν μια εικαστική παρουσίαση (π.χ. ένα σχέδιο, κινούμενα σχέδια, ένα κολάζ με εικόνες από περιοδικά, κλπ).

ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΗΛΩΣΕΩΝ

  • Οι κούκλες είναι μόνο για τα κορίτσια
  • Τα αγόρια δεν κλαίνε.
  • Τα αγόρια δε φοράνε φούστες.
  • Ένα κορίτσι δε μπορεί να είναι το αφεντικό.
  • Μόνο τα αγόρια παίζουν ποδόσφαιρο.
  • Τα κορίτσια είναι αδύναμα και τα αγόρια είναι δυνατά.
  • Τα κορίτσια βοηθούν τις μητέρες τους. Τα αγόρια βοηθούν τους πατεράδες τους.
  • Είναι καλύτερα να είσαι κορίτσι παρά αγόρι.
  • Όταν κάτι πάει στραβά, πάντα φταίνε πρώτα τα αγόρια.
  • Τα αγόρια μπορούν να λένε ‘βρώμικες λέξεις, αλλά τα κορίτσια δε μπορούν.
  • Τα κορίτσια είναι εξυπνότερα από τα αγόρια.
  • Τα κορίτσια νικούν σε αγώνες επειδή παίζουν ‘βρώμικα’.
  • Είναι εντάξει για τα αγόρια να χτυπιούνται μεταξύ τους, αλλά όχι για τα κορίτσια.
  • Τα αγόρια είναι πιο τεμπέλικα από τα κορίτσια.
  • Τα κορίτσια είναι καλύτερα από τα αγόρια στο να λένε ψέματα.

Συζήτηση και αξιολόγηση

Μετά τη δραστηριότητα συζητάμε:

Ποιο ήταν το κοινό χαρακτηριστικό στις προτάσεις που διαβάστηκαν;

Τα αγόρια και τα κορίτσια έχουν περισσότερες ομοιότητες ή διαφορές;

Υπάρχουν άλλες προσδοκίες για τα αγόρια και άλλες για τα κορίτσια;

Μας περιορίζουν αυτές οι αντιλήψεις; Σε ποιες περιπτώσεις;

Από πού προέρχεται η άποψη που έχουμε για τα αγόρια και για τα κορίτσια;

Μπορούμε να αλλάξουμε τις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές μας;

Γιατί σκεφτόμαστε διαφορετικά για τα κορίτσια και διαφορετικά για τα αγόρια;

Έτυχε ποτέ να θέλουμε να κάνουμε κάτι που θεωρείται “αγορίστικο” ή “κοριτσίστικο”; Τι συνέβη;

 

Πηγή: Compassito