Τίτλος δραστηριότητας: «Ιστορίες για αφήγηση - Έμφυλη βία»
Ομάδα στόχου: Μαθήτριες/τές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Διάρκεια: 45 λεπτά
Διδακτικός στόχος:
- Η ευαισθητοποίηση των παιδιών για την έμφυλη βία μέσα από αφηγήσεις καθημερινών ιστοριών με ήρωες νεαρά άτομα. Τα παιδιά ακούν τις ιστορίες και εκφράζουν μέσα από ερωτήσεις τις θέσεις τους αναφορικά με τις συμπεριφορές των ηρώων, αναπτύσσοντας επιχειρήματα.
Περιγραφή δραστηριότητας:
- Τα σενάρια μπορούν να δραματοποιηθούν από τα παιδιά. Εναλλακτικά, διαβάζονται στην ολομέλεια. Σε αυτή την περίπτωση και σε μικρότερο αριθμό παιδιών μπορούν να δραματοποιηθούν στην τάξη ή να γίνουν «παγωμένες εικόνες».
- Μετά το τέλος του κάθε σεναρίου, ακολουθεί συζήτηση.
- Η Γεωργία και το Fcebook
Η Γεωργία έχει πολλούς φίλους στο Facebook , συνηθίζει να ανεβάζει πολλές φωτογραφίες της από τις διακοπές και από τις βόλτες που πηγαίνει με τις παρέες της, ενώ της αρέσει να διασκεδάζει με χιουμοριστικά σχόλια που κάνει η ίδια και οι φίλοι της στις αναρτήσεις της. Δέχεται σχεδόν όλα τα αιτήματα φιλίας από διάφορα αγόρια και κορίτσια και πολλές φορές συνομιλεί με διάφορα γνωστά και άγνωστα άτομα. Ένα βράδυ δέχτηκε ένα μήνυμα από ένα αγόρι με το οποίο είχε μιλήσει ξανά στο πρόσφατο παρελθόν εντελώς φιλικά. Της ζήτησε να βγουν ραντεβού, αλλά η Γεωργία αρνήθηκε ευγενικά λέγοντας του πως δεν ενδιαφέρεται για κάποια ρομαντική γνωριμία. Το αγόρι συνέχισε να επιμένει και να ζητάει εξηγήσεις σχετικά με την άρνηση της Γεωργίας να δεχτεί την πρόταση του. Η συνομιλία έκλεισε με το αγόρι να βρίζει τη Γεωργία και να την αποκαλεί «ψωνάρα», «φαντασμένη», «σνομπ».
- Ποια στερεότυπα έχει το αγόρι για τις γυναίκες;
- Το αγόρι άσκησε κάποιου είδους βία στη Γεωργία;
- Όφειλε η Γεωργία να του δώσει αναλυτικές εξηγήσεις για τους λόγους που δεν ήθελε να βγει ραντεβού;
- Πιστεύετε πως θα έπρεπε να δεχτεί η Γεωργία την πρόταση του αγοριού προκειμένου να αποφύγει τον δυσάρεστο διάλογο που ακολούθησε μετά την άρνηση της να δεχτεί την πρόταση του;
- Τι θα λέγατε στη Γεωργία;
- Τι θα λέγατε στο αγόρι;
- Η Μαρία και ο περίπατος στο πάρκο
Η Μαρία είναι μαθήτρια της Γ΄ Γυμνασίου και αγαπά πολύ τη φύση. Της αρέσουν οι μεγάλοι περίπατοι στη θάλασσα και οι μεγάλες βόλτες με το ποδήλατο. Το απόγευμα της προηγούμενης ημέρας καθώς έκανε τον περίπατο της πέρασε μπροστά από μία παρέα αγοριών που καθόταν στο παγκάκι του πάρκου της γειτονιάς της. Τα αγόρια άρχισαν να σφυρίζουν και να αποκαλούν τη Μαρία «μωρό μου», ενώ έκαναν σχόλια σεξουαλικού περιεχομένου. Η Μαρία απομακρύνθηκε χωρίς να τους μιλήσει και το περιστατικό έληξε εκεί.
- Δέχτηκε η Μαρία κάποιου είδους βία;
- Πιστεύετε πως τα αγόρια είχαν το δικαίωμα να εκφραστούν έτσι;
- Ποια στερεότυπα έχουν αυτά τα αγόρια για τις γυναίκες;
- Πιστεύετε πως αυτού του είδους η συμπεριφορά θεωρείται φλερτ ή πρέπει να θεωρείται κολακευτική για μία γυναίκα;
- Τι θα λέγατε στη Μαρία;
- Τι θα λέγατε στην παρέα των αγοριών;
- Ο Χρήστος ο ρομαντικός καλλιτέχνης
Ο Χρήστος είναι μαθητής της Γ΄ Λυκείου και λατρεύει την τέχνη. Ασχολείται πολύ με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη φωτογραφία και την ποίηση. Τα ποιήματα του συχνά, ζητά να τα διαβάζει μέσα στην τάξη του, ενώ πολλές από τις δημιουργίες του τις χαρίζει σε συμμαθητές/-τριες του και καθηγητές/-τριές του. Του αρέσει να περιποιείται τον εαυτό του, να φοράει ρούχα με ανοιχτά χρώματα, ενώ δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για το ποδόσφαιρο ή άλλα αθλήματα για τα οποία συνήθως συζητούν οι συμμαθητές του. Είναι πολύ συναισθηματικός και ορισμένες φορές, όταν στο σχολείο έγιναν κάποιες προβολές ταινιών κοινωνικού περιεχομένου, ο Χρήστος φορτίστηκε συναισθηματικά και έκλαψε. Κάποια παιδιά μιλούν άσχημα γι αυτόν αποκαλώντας τον «λαπά», «χαλβά», «αδερφή», «μαμούχαλο» κ.α., ενώ κάποια αγόρια αποφεύγουν να κάνουν παρέα μαζί του, γιατί κρίνουν ότι «δεν είναι πολύ άντρας» ώστε να ταιριάζει μαζί τους.
- Ποια στερεότυπα έχουν αυτοί που απευθύνονται υποτιμητικά προς τον Χρήστο;
- Τα παιδιά αυτά ασκούν κάποιου είδους βία στον Χρήστο;
- Πιστεύετε πως ο Χρήστος θα έπρεπε να είναι λιγότερο ο εαυτός του, ώστε να είναι αποδεκτός από όλα τα παιδιά στο σχολείο του;
- Αν ήταν φίλος σας ένα από αυτά τα παιδιά, τι θα του λέγατε;
- Τι θα λέγατε στον Χρήστο;
- Η Ειρήνη και ο Γιάννης
Η Ειρήνη και ο Γιάννης βγαίνουν μαζί εδώ και μερικούς μήνες. Η Ειρήνη πηγαίνει ακόμα στο Λύκειο και ο Γιάννης τελείωσε το σχολείο πέρυσι. Από τότε προσπαθεί να βρει μια σταθερή δουλειά αλλά δεν τα καταφέρνει. Τελευταία, η Ειρήνη έχει αρχίσει να λέει ότι ο πρώην της είχε μια καλή δουλειά και συνέχεια την έβγαζε έξω και της αγόραζε δώρα. Τον λέει τεμπέλη και ανίκανο, και ότι εάν ήταν «άντρας» θα έβρισκε μια δουλειά.
- Ποια στερεότυπα έχει η Ειρήνη για τους άντρες και τις γυναίκες;
- Είναι βίαιη η Ειρήνη;
- Τι μορφές βίας παρατηρούμε σε αυτή τη σκηνή;
- Τι θα μπορούσατε να πείτε στον Γιάννη και στην Ειρήνη;
- Η Ισμήνη και ο Παύλος
Η Ισμήνη έχει μια σχέση εδώ και ένα χρόνο περίπου. Τελευταία, όμως, ο Παύλος, το αγόρι της, έχει αρχίσει να της λέει ότι έχει παχύνει και ότι ντρέπεται να βγαίνει έξω μαζί της. Σχολιάζει συνέχεια την εμφάνιση των άλλων κοριτσιών και της λέει πόσο πιο όμορφη θα ήταν εάν έχανε κιλά και φορούσε πιο sexy ρούχα. Δεν την αφήνει να τρώει ό,τι θέλει και της λέει ότι μόνο εάν αδυνατίσει θα ξαναβγούν μαζί.
- Ποια στερεότυπα έχει ο Παύλος για τις γυναίκες;
- Είναι βίαιος ο Παύλος;
- Εάν ναι, ποιες μορφές βίας παρατηρούμε σε αυτή τη σκηνή;
- Τι θα μπορούσατε να πείτε στον Παύλο και την Ισμήνη;
- Η Μαρία και ο Παναγιώτης
Η Μαρία βγαίνει με τον Παναγιώτη εδώ και μερικούς μήνες. Πρόσφατα ο Παναγιώτης άρχισε να της κάνει συνέχεια ερωτήσεις, όπως: με ποιον μιλάει στη τάξη, γιατί δεν είναι στο σπίτι όταν της τηλεφωνεί, γιατί περνάει τόσες ώρες με τις φίλες της και όχι μαζί του, κλπ. Η Μαρία προσπαθούσε να μη δίνει πολύ σημασία στις ερωτήσεις του, αλλά τελευταία ο Παναγιώτης έχει αρχίσει να γίνεται όλο και πιο πιεστικός και να θυμώνει. Της φωνάζει στους διαδρόμους του σχολείου και τη βρίζει. Μετά, συνήθως της ζητάει συγνώμη, αλλά μια φορά μέχρι και που τη χτύπησε. Της λέει ότι όλα αυτά τα κάνει επειδή την αγαπάει πολύ και ζηλεύει.
- Ποια στερεότυπα έχει ο Παναγιώτης για τις γυναίκες;
- Είναι βίαιος ο Παναγιώτης;
- Τι μορφές βίας παρατηρήσαμε σε αυτή τη σκηνή;
- Τι θα μπορούσατε να πείτε στον Παναγιώτη και στη Μαρία;
*Οι τρεις πρώτες ιστορίες γράφτηκαν από μέλος του Πολύχρωμου Σχολείου.
Πηγές: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής http://www.iep.edu.gr/index.php/el/fakelos-ekpaideftikoy-ylikoy-2016-2017
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ http://www.isotita.gr/
ΑΝΤΙΓΟΝΗ-Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης για τον Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και τη Μη Βία. http://www.antigone.gr/gr/home/
Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας, http://kethi.gr/category/research/ http://kethi.gr/category/publications/
Επιμέλεια-προσαρμογή-μετάφραση υλικού: Πολύχρωμο Σχολείο (2017. )https://rainbowschool.gr/